Radio Newsbeat

From Radio Today Site


Nick Ferrari joins Classic FM
07 Sep 2010
Nick Ferrari is to host a new Saturday evening speech show on the national music station Classic FM.
Key 103 to get bigger balls
07 Sep 2010
Key 103 is moving its annual music concert to the Manchester Evening News Arena.
Celador buys Bristol stations
07 Sep 2010
 
Travis joins investment firm
07 Sep 2010
Former Atlantic 252 and Bauer Radio manager Travis Baxter has joined investment firm Ariadne Capital as an Advisor
.
Heart 106 halves petrol prices
07 Sep 2010
As well as playing more music variety, Heart in the East Midlands is offering petrol for 50 pence per litre.
Rock Radio to expand on MXR?
06 Sep 2010
GMG’s Rock Radio brand is expected to launch on more digital radio multiplexes around the UK, RadioToday.co.uk has learnt.
New branding for Orion stations
06 Sep 2010
Orion Media has launched a new set of logos today for all their local FM stations.
Final Heart merger: East Anglia
05 Sep 2010
Heart Ipswich has fully merged into Heart Norwich to create Heart East Anglia – the final Heart merger to occur.
Benji B bags new Radio 1 show
05 Sep 2010
BBC Radio 1Xtra specialist music DJ Benji B is moving to 
BBC Radio 1 to host the Thursday 2-4am slot on the station.
Fresh schedule for NME Radio
04 Sep 2010
NME Radio has re-launched under the new ownership of Town and Country Broadcasting.

Radio Netherland’s Blog
Media Network Rotating Header Image

Google to start TV service in US this autumn

Google will launch its new service to bring the Web to TV screens in the United States this autumn and worldwide next year, its chief executive said, as it extends its reach from the desktop to the living room. Eric Schmidt said the service, which would allow full Internet browsing via the television, would be free and that Google would work with a variety of programme makers and electronics manufacturers to bring it to consumers.
“We will work with content providers but it is very unlikely that we will get into actual content production,” Schmidt told journalists after a keynote speech to the IFA consumer electronics trade fair in Berlin. The announcement came less than a week after rival Apple unveiled its latest Apple TV product, and heats up a battle for consumers’ attention and potentially the $180 billion global TV advertising market.
Mr Schmidt also said Google would announce partnerships later this year with makers of tablet computers that would use Google’s new Chrome operating system, due to be launched soon, rather than its Android phone software that has been used for mobile devices until now. Google plans to make its Chrome browser, which competes with Microsoft’s Internet Explorer and Mozilla’s Firefox, the center of an operating system that would offer an alternative to Microsoft Windows.
(Source: Reuters)
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-3915076’, {title: ‘Google to start TV service in US this autumn’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/google-to-start-tv-service-in-us-this-autumn’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20375’});

Sky Deutschland warns UK pub users

Sky Deutschland has warned UK licensees that anyone using its cards to screen Premier League football risks having them turned off without notice. It follows similar warnings in June from Sky Italia, which is also owned by Rupert Murdoch’s News Corporation.
The latest statement says: “Sky Deutschland has been informed that there are businesses in the UK selling Sky Deutschland viewing cards. This activity is not permitted by Sky Deutschland. If you have any information regarding the use or supply of Sky Deutschland viewing cards within premises in the UK then please email Sky Deutschland details of such to bar@sky.de.
“Sky Deutschland is stepping up activity in the UK to prevent use of our viewing cards at unauthorised addresses. Viewing cards will be terminated and Sky Deutschland will not refund any unauthorized dealers.”
The statement says Sky Deutschland viewing cards “can only be registered within Germany, Austria, Switzerland or Luxembourg. Use of the cards outside these countries “is not permitted”.
Ray Hoskin, boss of Media Protection Services, which investigates foreign satellite screenings on behalf of the Premier League, said licensees should not believe anyone who claims to be selling the cards legitimately. “There are no UK agents for any of these viewing cards. They can be turned off at any moment — there are cards being turned off at the moment.”
A statement from Sky Italia in June said it was aware of “unscrupulous dealers” selling Sky Italia cards to UK pubs ” in contravention of the terms of use”. The broadcaster warned it would “terminate viewing without warning”.
(Source: Morning Advertiser)
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-835279075’, {title: ‘Sky Deutschland warns UK pub users’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sky-deutschland-warns-uk-pub-users’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20373’});

Intelsat 15 expands Orion Express TV platform

Orion Express, a major satellite television provider in Russia, is now offering expanded direct-to-home (DTH) programming via capacity on the Intelsat 15 satellite (IS-15). Under the multi-year, multi-transponder contract, Orion Express is distributing news, sports, entertainment and children’s programming for its new satellite platform, Continent TV, which crossed the 100,000-subscriber threshold within three months of its service launch. Continent TV offers viewers access to 50 television channels and 16 channels for cable network operators.
IS-15, launched in November 2009, provides video and data services through its high power Ku-band payload. Located at 85º E, the satellite offers Orion Express the ability to deliver television and media services across the Russian territory and supports the country’s ever-growing demand for DTH services.
(Source: Intelsat)
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-337398613’, {title: ‘Intelsat 15 expands Orion Express TV platform’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/intelsat-15-expands-orion-express-tv-platform’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20371’});

Somalia: Universal TV owner faces charges

Universal TV, the main Somali satellite channel based in London, UK is facing its hardest time for years because of its connection with the Islamist terror groups in Somalia. The station has long been involved in fundraising to help the Al-Qaeda linked militants in Somalia such as Al-Shabaab and Hizbul Islam to sustain their insurgency in the country.
Among the problems facing Universal TV are that anyone can use the channel for his/her propaganda and personal attacks by paying a little money. There are charges against the owner of Universal Television, Ahmadey Abubakar, for the actions of his TV station such as raising money from the Somali communities by means of charity but fueling the war in Somalia.
(Source: Sunatimes)
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-835248185’, {title: ‘Somalia: Universal TV owner faces charges’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/somalia-universal-tv-owner-faces-charges’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20367’});

Dutch spending more time on the Internet

People in the Netherlands are spending an increasing amount of time on the Internet. The average online time in 2009 was 7 hours a week, but has now risen to 8.3 hours weekly. One quarter of Dutch people aged thirteen years and older surf the Internet on a mobile, compared to last year’s 18 percent.
This is shown by half-yearly figures from GfK Intomart in partnership with the Internet Foundation (STIR) and United Internet Operators (VINEX) announced today. The total number of Internet users in the first half of 2010 rose to 86 percent of all Dutch people aged over 13 (was 83 percent in 2009). 70 percent of 50 plussers are active on the Internet. For those aged 13-34 years, Internet penetration is now 100 percent. At 14.5 hours per week, they are the most intensive users of the Internet.
The study was conducted among two thousand Dutch people 13 years and older.
(Source: ANP)
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-993529836’, {title: ‘Dutch spending more time on the Internet’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/dutch-spending-more-time-on-the-internet’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20365’});

EU should be communicated better, say MEPs

Better communication by governments, parties, educational institutions and public service broadcasters is vital to overcome the perception of many citizens that “Europe” is too distant and can do little to solve their real problems, say MEPs in a resolution approved today.
Declining voter turnout highlights “the need to continue efforts to overcome the distance between the EU and European citizens”, and this should primarily be done through better communication aimed at creating a “European public sphere”, say MEPs.
A role for public service broadcasters and transnational media
While “Member States should ensure the independence of public service broadcasters”, the latter “have a responsibility to cover the EU” and need to set ambitious targets in this field, stress MEPs. Finding the recent decrease in the number of accredited journalists in Brussels “extremely worrying”, MEPs call for measures “supporting those currently in Brussels”.
Meanwhile, the EU “should foster the establishment of trans-national media […], while tightening up the rules intended to safeguard pluralism and combat concentration of media ownership”, say MEPs, who also suggest increasing the number of Euronews broadcast languages to cover all the EU Member States and beyond.
Governments, parties and politicians to play their role
MEPs encourage EU Member States to nominate a specialised European affairs officer responsible for explaining the local, regional and national implications of European policies to citizens.
As political parties play an important role in shaping public opinion on European issues, “they should give European issues a more prominent position in their programmes”, stress MEPs. They also underline the importance of involving national MPs in EU policy-making, for example, through web-streaming.
Social media: huge potential, yet with underlying dangers
Although “social media have immense potential for reaching young people”, MEPs point out that “their reliability as sources cannot always be sufficiently guaranteed”, that they “cannot be considered to be professional media” and may even “give rise to serious breaches of journalistic ethics”, and therefore “caution is required when taking up these new tools”. MEPs also emphasise “the importance of drawing up a code of ethics applicable to new media”.
Need to update school curricula
Parliament advocates “incorporating the EU more fully into all educational curricula”, as well as teaching “courses in journalism using new media” in schools.
Improve EU institutional communication
MEPs believe that the EP internet television channel EuroparlTV “should be made more effective”, while ensuring its editorial independence, and advocate “making its content as widely available as possible for TV channels and online media who wish to use it”. They also call for larger budgets and greater independence for Parliament’s information offices in Member States.
(Source: European Parliament)
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-265395504’, {title: ‘EU should be communicated better, say MEPs’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/eu-should-be-communicated-better-say-meps’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20363’});

AIR FM Delhi launches to cover Commonwealth Games

All India Radio (AIR) has started a new FM channel from September 1, 2010 on 100.1 MHz to provide Delhi with latest Commonwealth Games related information. The purpose of this new channel is to bring out the excitement of Commonwealth Games, create awareness among ordinary people and to create sportsmanship among the youth. All India Radio will broadcast special programmes during October 3 to 14 games for the Commonwealth Games. This new channel will be broadcast programs in both Hindi and English languages at 0700-2300 hours IST.
(Source: Commonwealth Broadcasting Association)
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-272582770’, {title: ‘AIR FM Delhi launches to cover Commonwealth Games’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/air-fm-delhi-launches-to-cover-commonwealth-games’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20361’});

Swedish broadcasters not allowed to “promote” Facebook

From now on, Swedish public radio and TV broadcasters SR and SVT may not encourage their listeners and viewers to visit their pages on Facebook.
In a regional news broadcast the presenter urged listeners to go in and have their say on the programme’s Facebook page. According to the Swedish Broadcasting Commission this broke the broadcasting law by promoting commercial interests. A feature on the regional programme “Morning” on P4 from Kristianstad was deemed to have broken the law on similar grounds.
According to the Radio and Television Law, non-commercial programmes should not unduly benefit commercial interests. This means that the programmes should not encourage the purchase or lease, be promotional or highlight a product or a service in an inappropriate manner. It is allowed to mention the existence of a Facebook group, but not specifically to encourage people to join it.
(Source: Dagensmedia.se – translated from Swedish)
Andy Sennitt comments: This is a clear example of the problems some countries are experiencing with media laws that were formulated before the advent of social media. Here at RNW, along with the other public broadcasters we are expanding our use of social media, and so far this has not raised any questions about breaches of the media law.
iBeginShare.attachButton(‘share-tool-185741290’, {title: ‘Swedish broadcasters not allowed to “promote” Facebook’, link: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/swedish-broadcasters-not-allowed-to-promote-facebook’, content: ‘http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?ibegin_share_action=get_content&id=20357’});

Radio VOP encouraged to stay on shortwave

Radio Voice of the People must not shut down shortwave programmes because the Government failed to license new players, a media expect and political commentator said. Media expect Takura Zhangazha contributed this during a plenary discussion titled “A liberalised electronic media environment in Zimbabwe, the end of a pipeline dream?” The discussion was held during Radio VOP 10th anniversary in Harare last week.
Mr Zhangazha said, ‘’The Inclusive Government must not coerce Radio VOP and other foreign radio stations to abandon shortwave if it can not reconstitute Broadcasting Service Act [BSA] to allow players to register. Laws infringe liberties of broadcasters, so remain on shortwave to be relevant’’.
‘’Nothing has changed on political landscape that can guarantee any radio station to get a licence. In fact, we have an array of repressive laws that must not deter you, but rather encourage you to remain strong. Laws such as Broadcasting Services Act, Interception of Communication Act, Criminal Law Codification Act as well as Post and Telecommunication Act of Zimbabwe [POTRAZ] do not give you the chance to operate. The authorities will never have power to shut you down on shorwave. Do not lose hope’’ said Mr Zhangazha.
Media Alliance of Zimbabwe co-ordinator Buhle Moyo said there was no justification of continued monopoly by Zimbabwe Broadcasting Cooperation that has failed its mandate as a public broadcaster. ‘’Poor programming by ZBC is scaring away listeners and viewers as a national broadcaster. Patriotism must not be forced on us. It’s difficult to be associated with ZBC. Our children prefer foreign stations that offer variety’’ said Mr Moyo.
(Source: Radio VOP)
* Radio VOP broadcasts to Zimbabwe via the RNW Madagascar relay station.


From Guardian Media News

BBC management to offer concessions over pensions row

Mark Thompson is expected to contact staff in the next couple of days, though details of the new package remain under wraps

The BBC’s director general, Mark Thompson, is understood to be about to contact staff directly, a move that will irk the broadcasting unions. Photograph: Alessia Pierdomenico/Reuters

BBC management will reveal within the next couple of days the concessions it is offering staff over changes to their pensions to try to avoid impending industrial action.
It is understood that the director general, Mark Thompson, plans to update staff via email on the new package being put to unions and designed to plug what BBC management claims is a £1.5bn-£2bn deficit. Thompson is expected to give some new ground, but details have so far been kept under wraps.
It is understood that a proposal to use the BBC’s commercial arm, BBC Worldwide, and BBC Television Centre as asset backing for an equity bond to try to close the deficit has been rejected by the corporation as unworkable.
Thompson’s email may be sent as early as tomorrow, when he is due to appear before MPs on the Commons culture, media and sport select committee along with Sir Michael Lyons, the BBC Trust chairman. Thompson and Lyons are due to answer questions about the BBC’s annual report, but are likely to be asked about the pensions issue.
However, some BBC insiders said that if Thompson does reveal the concessions he is offering, the move could damage the negotiations with broadcasting unions, which are still ongoing.
Last week, BBC staff who are members of the three broadcasting unions – Bectu, the National Union of Journalists and Unite – voted overwhelmingly in favour of industrial action over the proposed changes to the final salary pension scheme.
However, an announcement on strike dates was deferred until talks between unions and BBC management conclude on 16 September. If negotiations fail to resolve the dispute, strike action could begin seven days later.
A staff meeting with BBC pension trustees is also due to take place on 14 September.
A BBC spokesman said: “We will update staff as soon as we can on proposals.”

BBC World Service broadcasts in Burma face axe
From Media Guardian. Posted September 7 2010, 8.07pm
The BBC has been warned by the Foreign Office which funds its World Service that cuts could force pullout from several countriesThe BBC is locked in talks with the government over drastic cuts to the World Service budget which could force it to withdraw from Burma and several other countries.  
Dutch spending more time on the Internet
From Media Network Weblog. Posted September 7 2010, 1.58pm
People in the Netherlands are spending an increasing amount of time on the Internet. The average online time in 2009 was 7 hours a week, but has now risen to 8.3 hours weekly. (more)
EU should be communicated better, say MEPs
From Media Network Weblog. Posted September 7 2010, 1.14pm
Better communication by governments, parties, educational institutions and public service broadcasters is vital to overcome the perception of many citizens that “Europe” is too distant and can do little to solve their real problems, say MEPs in a resolution approved today. 
AIR FM Delhi launches to cover Commonwealth Games
From Media Network Weblog. Posted September 7 2010, 1.00pm
All India Radio (AIR) has started a new FM channel from September 1, 2010 on 100.1 MHz to provide Delhi with latest Commonwealth Games related information. 
Only Connect: If you think answering the questions is hard, try setting them
From Media Guardian. Posted September 7 2010, 12.29pm
TV’s toughest quiz is back (sorry, University Challenge). And my questions helped to make it so fiendish. So how do we go about writing them – and can you solve this one?It’s a great icebreaker at parties. “So, what do you do?””I’m a question-setter 
Swedish broadcasters not allowed to “promote” Facebook
From Media Network Weblog. Posted September 7 2010, 11.39am
From now on, Swedish public radio and TV broadcasters SR and SVT may not encourage their listeners and viewers to visit their pages on Facebook. In a regional news broadcast the presenter urged listeners to go in and have their say on the programme’s Facebook page. 
Celador buys Bristol stations
From Radio Today. Posted September 7 2010, 11.21am
Southampton based Celador Radio has acquired Tomahawk Radio Limited, the owners of 106.5 Jack FM and Star 107.2 FM in Bristol.Celador has most recently purchased a number of stations in Hampshire and relaunched them as The Breeze.  

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s